סטייל

עיצוב – מותר לשחק בבית

0
Modern living room interior, nobody
Modern living room interior in white, black and yellow tones, nobody. Cozy rest area with sofa, coffee table and empty shelf, comfort home design

מותר לשחק בבית / עינת רייטן

כשמעצבים מחדש בית ניתן להשתעשע במגוון קונספטים, ניגודים ובחירות צבעים לא קונבנציונליות. חשיבה מחוץ לקופסא מתאפשרת רק כשמבינים את כללי המשחק.


כולם משחקים. ילדים משחקים, מבוגרים משחקים ואפילו בעלי חיים משחקים. ומה עם דוממים, כלום יכולים אובייקטים דוממים לשחק ביניהם? כלום אנחנו יכולים לשחק עימם ואף להיות חלק מהמשחק שלהם? כשזה נוגע לעיצוב פנים התשובה היא חיובית, ואף רצוי שתהיה כזו. זאת מפני שאם משחק הופך את החיים למהנים ומעניינים יותר, משחק של עיצוב הופך את החלל לכזה.

מה זה משחק בעצם? מבחינתי זה מצב שבו חוקי המציאות משתנים ויש חוקים חדשים. כמה פעמים שמענו את המשפט "מישהו מוכן להסביר לי מה החוקים של המשחק הזה לפני שנתחיל?".
כמו בכל תחום בחיים, גם בתחום העיצוב יש חוקים. נכון שתמיד מהצד נראה שמעצבים יכולים לעשות מה שבא להם, אבל זה עובד רק כי הם מתבססים על חוקים ראשוניים, או במילים אחרות–הם יודעים את חוקי המשחק. חוקי העיצוב הללו מתבססים על סגנונות, צבעים, חומרים, מרקמים ובעיקר על מערכת הגומלין ביניהם, שאמורה להיות הרמונית בהתבסס על שילובים של הדומים זה לזה.


אבל מה קורה כשאנחנו רוצים לשבור את חוקי המשחק? או לזהירים בינינו- לכופף אותם במעט?
זה כמו לשאול- מה יקרה אם החותנת המרוקאית תביא חריימה לחותנת הפולנייה? הדבר יכול להסתיים בפיצוץ, או להסתיים בסיפור משעשע ואוירה טובה.
מעצבת פנים טובה תיבחר בסוף השני, דהיינו, בסוף הטוב. היא תדע לשחק יחד עם הדוממים ולגרום להם לשחק ביניהם. חוקי המשחק הם רבים ובהתאמה יש הרבה שאפשר לכופף, הנה כמה מהבולטים שבהם.


כשצבעים משחקים ביניהם
כשזה נוגע לצבעים חוקי המשחק כוללים צבעים באותה סקאלת גוונים לדוגמא – החל מתכלת עד כחול וכל מה שביניהם. עוד חוק בצבעים נוגע גם בכהות או בבהירות, כלומר, להחליט שבוחרים בצבעים בהירים בלבד או בכהים בלבד.
גישה נוספת מאפשרת לבחור דווקא בצבעים מונוכרומטיים מול צבעים נועזים, או לחילופין- צבעים חמים מול קרים, ליצירת אפקט רגוע או דרמטי בהתאמה.
המשחק נכנס לתמונה כשכל מה שנכתב לעיל לא מתרחש, אלא דווקא ההיפך ממנו:
כשכל הבית מאופיין בגווני כחול והאקססוריז באדום, כשכל הבית צבוע בגוון בהיר וקיר אחד צבוע בבורדו, או אם כל הבית בצבעי אדמה חמים והמצעים דווקא לבנים. יש אין קץ אפשרויות וכל זמן שזה משחק ולא מלחמה בין הצבעים, התוצאה מהנה ומעניינת.


המשחק הברור והמתבקש מכולם הוא משחק ההיפוכים בין שחור ללבן. נכון שיש את המשפט "החיים זה לא שחור ולבן?", ובכן, לפעמים הם דווקא כן, זאת אומרת בכל מה שנוגע בעיצוב. ההחלטה לעצב חלל בשני הצבעים הללו מביאה את המשחק לדרגת המתח הגבוהה ביותר : שני השחקנים הכי חזקים על המגרש, בקרב ענקים של אחד על אחד, מנסים לתפוס האחד את המקום של השני. דווקא המשחק עצמו ולא הניצחון, הוא שיוצר חלל מעניין.


כשסגנונות משחקים ביניהם
סגנונות בעיצוב קשורים בדרך כלל בתקופה היסטורית, כך שהם יותר ברורים כאשר אנחנו מדברים על בית נתון בתקופה נתונה. אבל מה קורה אם נולדתי בשנות האלפיים ואני מחבבת דווקא הדפסים פסיכודאליים מהסבנטיז? (למען הפרוטוקול, אני ממש לא, אבל לשם הדיון בלבד..), או לחילופין נולדתי בניו יורק המודרנית ואני מחבבת סגנון אירופאי-בארוקי?
בדרך כלל הבית מתכתב עם המקום הגיאוגרפי והתקופה שבה חיים בו, אבל כמו לכלל יש יוצא מין הכלל, ופה היוצא מין הכלל גורם לשינוי חוקי המשחק. אז נכון שאם אני אוהבת את הסגנון המודרני ויש לי בית בספרד באזור הכפרי, זה סגנון שפחות יתאים, אבל אני יכולה להפגיש למשחק את שני הסגנונות, המודרני והקלאסי. סגנון אחד יתבטא בצורת הבנייה והשני ברהיטים או שסגנון אחד יתבטא בצבעים והשני יתבטא בחומרים.
עוד דוגמא לשילוב סגנונות שאינם תלויי תקופה, היא – סימטרי מול מבולגן. הכוונה לא לבלגן שכל הבגדים זרוקים על הרצפה אלא שהחלל לא מאוזן בסימטריות מושלמת. מה המשחק? זו יכולה להיות פינת אוכל עם כסאות במיקום סימטרי סביבה אך מעליה תשתלשלנה כמה נברשות בגדלים שונים. דוגמא נוספת היא לקונזול שיעמוד במסדרון עם שטיח במרכזו ופמוטים משני צדיו, אך בה בעת תהיינה תלויות מעליו תמונות משפחה במסגרות משתנות ובתלייה מבולגנת על הקיר.


כשחומרים וצורות משחקים ביניהם
הניגוד בין חומרים רכים לחומרים קשים מהווה סוג של משחק שבא לידי ביטוי בעיקר בתחום הריהוט. לפעמים המשחק כל כך צמוד ומתקיים אפילו בתוך רהיט אחד, כמו בספת בד עם רגלי נירוסטה או מיטת ברזל עם שילוב כילה מבד נופל.
חומר גם יכול להיות בחלל הגדול ולא רק בפרטים הקטנים: בקירות, בריצוף, בתקרה. ניקח לדוגמא פרקט ובטון שיכולים להיות משלובים על אותה רצפה וליצור משחק מעניין של צורות, תחושות ורכות.
ואם כבר הזכרנו צורות, משחק של ישר ועגול יכול להיות במבנה עצמו: ככה פתאום יצמח לו קיר עגול, לספה ישרה פתאום יהיו כריות מעוגלות, או שבאמבטיה על ארון הכיור המיושר יהיה כיור מעוגל. העין חושבת שהגיעה לאיזו הסכמה עם הקו שהיא התחילה והנה הוא משתנה- מישר לעגול או מעגול לישר. גם פה צריך להיזהר לא לשגע את העין כי עין שמשתגעת תגרום לאווירה משוגעת, ובניגוד למסיבת סוף שנה, זה לא המטרה בעיצוב.


מה עוד יכול להיות חלק מהמשחק ?
פנים-חוץ הם דוגמא קלאסית. המשחק יכול להתרחש בבתים עם גינות או מרפסות: אנחנו יכולים להיות בתוך הבית, אך שביל שמוביל מהגינה ועציצים שנמצאים במרפסת חוזרים על עצמם בסלון. או ויטרינה ענקית צופה לעצים עד שנראה כאילו הם בתוך פינת האוכל. אלה ודומיהם יוצרים משחק בין פנים וחוץ.
משחקי אור וצל הם משחקים קלאסיים בתחומים רבים של אומנות וכך גם בבית: חלל מואר או חשוך? אפשר לשחק ביניהם – מספיק שהחדר יהיה עם תאורה מינימלית ורכה ורק הוילון יוצף באור אחורי, הרי שהמשחק ביניהם יורגש ועוד איך.
כך גם משחקים בין שקוף ואטום, נראה מול נסתר: אם זה וילון חצי שקוף שמסתיר את הנוף לסירוגין, אם זה מקרר עם דלת שקופה לצד דלת אטומה, או אם זה דלת לאמבטיה מעוטרת בפסים שקופים וחלביים לסירוגין.

איך אפשר לדבר על משחק בלי להזכיר את הטבעי והסינטטי? זה יכול להתבטא בבדי ריפוד של הסלון אם נרפד ספת יוטה לצד ספה בריפוד דמוי-עור, בעציצים מלאכותיים בעלי מראה אמתי או אפילו בריצוף שנראה כמו פרקט אך עשוי גרניט פורצלן.


אז מה הם חוקי המשחק? חוקי המשחק הם כאלה שברגע שמכירים אותם טוב אפשר לשחק איתם משחק שיביא לשילובים מעניינים, עיצוב ייחודי וחלל מעורר התפעלות. כי משחק, כשיודעים לשחק אותו טוב, תורם לעיצוב משודרג בפרט ולחיים מעניינים בכלל, ואם לצטט את בנג'מין פרנקלין "משחקים משמנים את גלגלי הגוף והשכל".

TARBUT

סיקור מוסיקה שחורה בישראל

Previous article

אימפרוביזציה

Next article

Comments

Leave a reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *