ביקורותמקומי

מחאה גורפת וצודקת

0
Group of elementary school pupils walking on a protest march
Side view of a diverse group of elementary school pupils on a protest march, carrying signs with environmental and conservation slogans on them and shouting, walking down a road in the sun

בשבוע שעבר נתתי דעתי על מחאת שדרות –רוטשילד, אני מברך את הדור הצעיר שהתייצב להשמיע את זעקתו הצודקת, גם אם לא ממוקדת. אני מקווה שלא יקנו את המפגינים בנזיד עדשים, אסור להחמיץ את ההזדמנות לשינוי משמעותי בהתנהלותה של מדינת ישראל. יותר מדי שנים הרוב המכריע של העם היה שותף באדישותו לקביעת סדר יום פוליטי לא ראוי.

אומר בצניעות הראויה שבשנת 2001 כתבתי את המצע שכותרתו הייתה "צדק-חברתי". אין לי שום צורך לציין כיצד התייחסו במפלגתי למצע, עבורי זה היה נסיון מרתק להבין את נפשם של הפוליטיקאים, הייתי קול בודד וחלש בתוך אופוריה חסרת בושה, שאגב ,התנועה הקיבוצית הייתה שותפה מלאה לסדר היום המדיני והחברתי. רוב השנים מפלגת העבודה הייתה חברה חשובה בממשלות ישראל של שרון, אולמרט ונתניהו. הייתי במיעוט שהתריע שנשלם את המחיר על התנהלות לא ראויה.

אין שום משמעות לאמירה "אמרתי לכם", אני מסתפק בברכת הדרך להמוני בית ישראל הצעירים שמבטאים טוב מהוריהם את מהות המצוקה.
בעבר הרחוק התנועה הקיבוצית הייתה ראש למחאה החברתית, הקהלנו קהלים רבים בחוצות העיר בחג הפועלים, או בהתייצבות לצידם של ועדי עובדים.

הימים האלה חלפו לבלי שוב, כשם שההסתדרות היום היא לא הנציג האוטנטי של שוכני האוהלים, ההסתדרות נתפסת כמגנתם של הועדים הגדולים שנציגיהם לא סובלים ממחסור בדיור, ודאי לא מתקשים לקנות קוטג'.

המחאה הנוכחית משנה סדרי בראשית, מעבר לרעיונות מכוננים חדשים, היא תצור מפה פוליטית חדשה, היא בראש ובראשונה תזהה מנהיגים צעירים חדשים שירצו להתנתק מהחיבוק החונק של הפוליטיקאים שבשל התנהלותם פרצה המחאה.

כאן המקום להדגיש שמעבר לעובדה שהציבור מזהה את התנועה הקיבוצית ,בצדק, כחלק בלתי נפרד מהשלטון במדינת ישראל (תמיד נדחפנו להיות חלק מהממשלה,על כל הרכביה).מופנית לעברנו אצבע מאשימה בשתי סוגיות, האחת-מחיר הקוטג', השניה במחירי הקרקעות.

לא תעמוד לנו זכות היצירה המופלאה של המעשה החלוצי -התיישבותי, אם לא ניזום התחברות מידית למצוקת הדור הצעיר בשני אופנים, ראשית הפשרת קרקעות לבניה לזוגות צעירים , במחירים סבירים בשכנות לקיבוצים ,שנית פתיחת עשרות מעונות לגיל הרך במחיר שווה לכל נפש, שהורים לילדים בגיל הרך יוכלו לשלם.

כך נהיה מחוברים לא רק למחאת הצדק-החברתי על-פי תפיסתנו הבסיסית, אלא נהיה בין המובילים לפתרונה, זה ייתן חיות חדשה לקיבוצים באשר הם.

אלה הצעות שיעוררו התנגדות, שהרי במשך שנים בנינו חומות מגן מפני רוחות רעות. נוח לנו לחיות בתוך חממה מוגנת.

מי שלא יבין בעתו את השפעת ההתרחשות החברתית החדשה, יישאר מאחור

TARBUT

הבית זקוק לשיפוץ יסודי?

Previous article

תאריכים שכדאי להתחתן בהם

Next article

Comments

Leave a reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *